måndag 12 mars 2012

Har börjat sticka på....






...ett par sockor i cerise/lila/blå melerat Fame Trend, sockgarn från M & K. Det är ett jättehärligt garn att sticka i!


Har läst på någons blogg, minns ej vem, att hon tyckte garnet delade sig och inte var bra till sockor. Men det märker jag inget alls av! Det är ett skönt, härligt kvalitétsgarn att sticka i (75% ull och 25% polyamid) och passar utmärkt till sockor och även till en massa annat förstås! Dessutom är det kul att sticka med melerade garner, där det alltid är spännande att se vilken färg som hamnar var på det stickade plagget, eller vad det nu är man stickar :) Fame Trend finns i butiken http://www.emlina.se/shop i flera färger.


Hittade ett trevligt sockmönster i en bok, som är roligt och enkelt att göra. Men när jag kom till hällkappan i beskrivningen hade de krånglat till det i boken. Då övergick jag till Cecilias nedskrivna "Raggsockor; så här gör jag" som jag fick av henne med posten för länge sedan. Jag gick efter hennes beräkningar istället, vilket blev mycket bättre och passar foten jättebra. Jag är inte klar med en hel socka ännu, men de passar finfint  hittills i alla fall). Att sticka sockor från tån är också jättekul!




Det blir kanske inte så mycket sockor använt framöver, eftersom våren är på G, men kalla vår-och sommarkvällar har vi varit med om förr, eller hur?! Och sockorna varar till nästa, och nästa och nästa vinter. Till och med ännu längre, vem vet (eventuellt får de stoppas/förstärkas någon gång)....så visst kan man sticka sockor nu!! Och vantar, mössor, sjalar, koftor och allt vad det är! De stickade sakerna håller ju länge! 


Ha en bra stickvecka, alla!

/Lilli.


4 kommentarer:

  1. Vilken härlig färg - vårfärg! ;-)
    ser ut att bli väldigt mjuka och gosiga....

    SvaraRadera
  2. Glad härlig färg. Tur du kunde använda dig av Cecilias beskrivning så du fick till det och att det passar bra.

    SvaraRadera
  3. Oj, det hjade jag nästan glömt! Roligt att det fungerade bra!
    Jag gillar Fame trend, kanske mest till sjalar men också till finsockar, som de du gjort här!

    SvaraRadera
  4. Vilka jättefina strumpor! Och garnet ser väldigt fint ut till!
    Vet du, jag kan använda sockor nästan hela året om :)

    SvaraRadera