lördag 18 september 2010

Den yngre stickgenerationen...



Äpplet faller inte långt från trädet...heter det inte så?
Blev glad häromdagen när äldsta dottern ville sticka ett par sockor, helt plötsligt. Kul!


Hon har stickat mössa, vantar, pulsvärmare och en trekantssjal ( den sistnämnda till mig faktiskt! ) förut. Men det var länge sedan nu.


Hon ville nu sticka sockor i grönmelerat av garnet Fame Trend från Marks & Kattens.


Yngsta dottern har stickat en halsduk i skolan i svart och rosa (har ingen bild på den och vet inte var den finns nu). Väldigt fräsigt faktiskt. Vet inte vad det var för garn, dock. Men sedan har det inte blivit stickat mer för hennes del. Jag försöker uppmuntra flickorna till vävning i stor golvvävstol, brickvävning, virkning och stickning. Men vävning är de inte så intresserade av. Synd. Återväxten måste ju bli större tycker jag...:) Men det kanske kommer längre fram.


Vill du vara med i utlottningen som pågår här på bloggen? Läs mera i förra blogginlägget här nedan. Du kan vinna garn eller en bok.


/Lilli

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för kommentaren och besöket hos mig.
    Jag blir följare hos dig.
    Det är alltid trevligt att få nya bloggvänner.

    SvaraRadera
  2. Så mycket vackert din dotter har gjort! Ja visst är det roligt när en yngre generation vill forsätta med handarbete.
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  3. Min dotter har slutat sticka :( men jag hoppas att hon kommer tillbaka till stickning igen. Jag stickade inte heller något när jag var 14.. - så den rosa tunikan är till henne - det är en vuxen storlek - hon är ju längre än jag :)
    Ha det så skönt!

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte att du behöver oroa dig alltför mycket. Under tonåren var handarbete inget för mig,jag valde träslöjd i högstadiet och hade ingen lust alls till att lära mig mjukslöjd. I tjugoårsåldern vände det och nu är jag härligt beroende av mina stickningar, virkningar, nålbindningar och sömnadsprojekt!

    SvaraRadera
  5. Min mamma var nog så ivrig att vi skulle sticka och virka och sy och väva...så äldsta systern syr, mellansystern virkar och jag stickar...och mamma ser det som bonus att jag börjat spinna också. Men vi var ordentligt vuxna innan det satte igång, så man får väl ha tålamod med söner och döttrar!

    SvaraRadera
  6. Tack för titten!
    Nu har jag också hittat en ny blogg :-)

    Så roligt att dottern också vill sticka. Jag hoppas det blir så här om några år också. Hon är redan väldigt intresserad.

    SvaraRadera
  7. Det är så kul när ens barn vill sticka. Nästan lika roligt som att sticka själv. :)

    SvaraRadera