måndag 11 januari 2010

En söt liten gästhandduk













Nu är det en "normal" vecka igen, utan avbrott för helgdagar. Skola och arbeten har kommit igång igen. Det är skönt det också, efter ledighet.

På en av alla de lediga dagarna, var dottern hemma och hälsade på. Hon passade på att ta med sig ett och annat som hon hade kvar hemma, till nya 2:an.

Bland annat hittade hon en liten söt, handvävd gästhandduk bland sakerna. Den har lillasyster vävt alldeles själv när hon var 12 år, på slutet av en bomullsvarp som jag hade uppsatt. Det är en tunn halvlinnekvalité i tuskaft och munkabälte i hennes egna mönster. Det vill säga att hon hittade på munkabältesmönstret och färgkombinationen helt själv!

Varpen räckte inte till en lång handduk utan stadkanterna fick bli upptill och nedtill på handduken och fållades på sidorna i stället. Måtten blev då 28 cm bred och 50cm lång. Den kan också användas som en liten duk om syrran hellre vill det.

Det var så roligt när lilltösen vävde den! Att hon ville väva överhuvudtaget! Det är ju ett hantverk som vi vävare verkligen vill att även de yngre ska uppskatta och föra vidare!

Så har jag en fråga till er också, om en helt annan sak. Hur får jag bort en stor rödvinsfläck från fina rölakansmattan? Är det någon som har något knep eller "huskur"? Försökte genast med en trasa och lite såpa, men vill vara försiktig med ullen. Är det någon som vet? Lil/Emlina



2 kommentarer:

  1. Visst är det skönt när allt är i sin ordning efter alla helger? Jag gillar lite rutin också ;) Inget tips på fläcken, tyvärr. Vad synd! Kram

    SvaraRadera
  2. Baby powder funkar pa det mesta har jag ju sagt =) fick bort rodvin pa min vita fotolj kommer du val ihag ... kram E + A

    SvaraRadera