onsdag 7 oktober 2009

Vintagetextilier; vad betyder det?



I min butik emlina.se har jag fina vintagetextilier. Men vad betyder vintage egentligen? Enligt Nordstedts svenska ordbok betyder det "gammal fin kvalitet". Ursprungligen använde man ordet om vin; vintagevin, det vill säga ett årgångsvin av gammal fin kvalitet. Så översatt till textilierna blir det textilier av gammal fin kvalitet som är använda. Det avser inte mina nyhandvävda textilier, med andra ord, men jag hoppas och tror att de också är av bra kvalitet!

De flesta vintagetextilierna i min butik är handvävda med några undantag. De som inte är handvävda har ändå något av handen utfört arbete till exempel broderi, hålsömmar eller isydda spetsar. Som exempel på det kan du se den vackra vitbroderiduken i bomull på bilden härintill. Textilierna är gjorda i olika material och tekniker som, rätt skötta, håller i generationer. Även de enklare textilierna.

Handvävda textilier är underskattade idag. De har ett värde som inte går att prissätta; ja jag menar alltså inte bara pengavärdet nu. De priser som finns i emlina.se är satta med tanke på att de är brukade, inte förbrukade! Och att flera ska ha möjlighet att njuta av och använda dem i stället för att de ska ligga i ett skåp och gulna. Men de är långt mer värda än detta pris.

I butiken finns även vackra vintagespetsar, men de finns under kategorin "Spetsar". De spetsarna som finns inne nu är aldrig använda. Titta gärna på dem också, med början på bilden här. Lil/Emlina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar